maanantai 2. elokuuta 2010

Edinburgh 1/6

Matka Edinburghiin, Skotlannin pääkaupunkiin, alkoi todella lupaavasti: ensin mentiin tädin kanssa väärään terminaaliin (niin, se on aika saavutus kun kyse on Tampereen huikean suuresta lentokentästä). Päästiin kuin päästiinkin ihan oikeaan terminaaliin ja treffattiin loppu matkaseurue. Sitten kummitädille sanottiin aika osuvasti passintarkastuksessa: "Niin saisko noi aurinkolasit pois?" Eivät kommellukset vielä siihen loppuneet, eivät suinkaan. "Matkustajat plaa ja plaa ilmottautukaa heti lähtötiskille!" Tuossa vaiheessa alkoi  jo iskeä pieni paniikki. No, meiltä oli sitten revitty paluumatkan boarding passit. Kumpikin oli muka oikein huolellisesti vielä katsonut, että antaa sitten sen lapun, missä lukee 13. päivä.

Moni on varmaan lukenut Bubblen näkemyksen matkasta, joten yritän pitää omani hieman erilaisena ja sisällyttää postauksiin paljon kuvia, joita ette vielä ole nähneet. Ja ei, ne eivät kaikki ole vain omasta naamasta :D Koska kuvia reissulta on reilusti yli tuhat, on matkakertomus jaettu kuuteen osaan. Jokaisessa osassa on noin 20-30 kuvaa, joten koittakaa kestää. Saavuimme aurinkoiseen Edinburghiin tiistaina päivällä. Bussimatka keskustaan oli melko nopea ja kävely hotellille sujui ongelmitta.

Edinburghin ydinkaupunki jakautuu Old Towniin ja New Towniin, joita erottaa Princess Street Gardens ja rautatie. Hotellimme sijaitsi New Townin puolella, Canonmillsissa. Matka sinne oli lähes kokonaan alamäkeä, joten voitte kuvitella, millaista kävelyä oli tiedossa, kun mentiin sitten toiseen suuntaan. Viikon aikana tuohon jumalattomaan ylämäkeen melkein tottui. Tulipahan ainakin treeniä jalkalihaksille. Hotellimme oli noin 70-neliöinen asunto, jossa oli keittiö, olohuone/ruokailuhuone, kaksi makuuhuonetta ja suuri vessa. Olen aina yöpunyt matkoilla pienissä hostelleissa, joten tällainen tuntui todella luksukselta. Pidemmällä matkalla tällainen vaihtoehto olikin järkevämpi. Lähellä oli Tesco, josta haettiin aika usein jos jonkinlaista ruokaa.

Heti ensimmäisenä päivänä päädyimme syömään paikkaan nimeltä T.G.I. Friday's (22-26 Castle Street). Ruoka oli erittäin maukasta, ja drinkki ja jälkiruokamenu sai kuolan valumaan suupielistä. Vannoimme, että tulemme jonain toisena päivänä vain jälkkärille ja parille drinkille, mutta emme kuitenkaan saaneet aikaiseksi. Ensi kerralla sitten (ja voitte olla varmoja,että toinen kerta tulee)! Sisustus oli vallan ihastuttava, mutta siitä ei ole juuri kuvia, koska saimme pöydän ovensuusta emmekä keskemmältä, missä kaikki kiva sijaitsi. En viitsinyt lähteä juoksentelemaan ympäri ravintolaa kamera kourassa.

Koska nyt päästiin herkuttelun makuun, mainitaan reissun muutkin mainitsemisen arvoiset ruokapaikat. Yhtenä päivänä oli vuorossa italialainen ravintola Bella Italia, bruscettat ja ranskikset. Palvelu pelasi äärimmäisen hyvin!

Princess Street Gardensin reunalla oli herkullisen näköinen kahvila. Pakkohan sieltä oli ostaa cupcakesit, vaikka vettä satoikin niskaan. Hyviä olivat, mutta täytyy kyllä sanoa, että Millie'sin muffinit veivät niistä voiton kirkkaasti. Millie'sin Milk Choc-muffin = NAM.

Luulimme Old Townissa sijaitsevaa Elephant's & Bagelsia ensin paikaksi, missä J.K. Rowling kirjoitti ensimmäisen Harry Potterin. Nautittuamme kahvit ja rocky roadit lähdimme kävelemään eteenpäin. Ja mikäs siellä  läheisellä kadulla olikaan; The Elephant House (21 George IV Bridge), se oikea Harry Potterin synnyinpaikka. Pakkohan siellä sisällä oli käydä, herkuttelemaan emme enää jääneet.

Aina ei syöty ulkona, sillä asunnon keittiö tarjosi mahdollisuuden siihen, että itsekin pystyi kokkailemaan. Teimme yhtenä päivänä niin jumalattoman hyvää lohisalaattia, että kuola valuu sitä muistellessa. Hostellin lähellä oli McLachlan's niminen pubi, jossa oli lauantaisin karaokea. Ja mehän menimme. Tosin minä en todellakaan aikonut laulaa, mutta muutaman tuopillisen jälkeen Bubble sai ylipuhuttua. Alla oleva kuva on todistusaineistoa: siinä lukee Sinead O'Connor "Nothing Compares To You". Valehdeltiin olevamme Ruotsista :D Innostuttiin vielä vetämään toinenkin biisi: Musen "Feeling Good". Ei se niin kamalaa ollut, mutta enpä taida vähään aikaan tarttua mikkiin, enkä ainakaan ilman rohkaisuryyppyä :D

(kuvat 2, 8-12, 17- 21 bubble)

Huomenna matka jatkuu Old Townin puolelle. Stay tuned..

1. Ihania kuvia! Itse haaveilen tulevaisuudessa kiertäväni Iso-Britanniaa, niin sun ja bubblen kuvat tulee kun tilauksesta. Ja näistä saa kivasti vinkkejä!

2. Molly: Kiitos :) Edinburghissa kannattaa ehdottomasti käydä!

3. Kamooooon, ens kerralla ku ollaan viihteellä ni vedetään parit fisut ja lähtään laulaa karaokee! Jooooooo :D