perjantai 26. maaliskuuta 2010

Shutter Island


Kävin eilen hyödyntämässä Finnkinon superpäivää oikein kunnolla. Päivällä katsoin Alice in Wonderlandin jo toistamiseen ja illalla oli vuorossa Martin Scorsesen ohjaama Shutter Island. Vuoteen 1954 sijoittuvassa elokuvassa liitovaltion sheriffit Teddy Daniels (Leonardo Di Caprio) ja Chuck Aule (Mark Ruffalo) matkustavat eristetylle saarelle tutkimaan vankimielisairaalan erään potilaan salaperäistä katoamista. Shutter Islandin Aschecliffin sairaalan johdossa oleva psykiatri John Cawley (Ben Kingsley) kertoo kyseisen potilaan, Rachelin, hukuttaneen 3 lastansa eikä muista asiasta mitään. Naista ei kuitenkaan löydy mistään eikä kukaan tiedä, miten nainen on edes päässyt lukitusta huoneestaan. Tutkiessaan naisen katoamista Teddy Daniels alkaa pian epäillä, että kaikki suljetulla saarella ei ole aivan sitä miltä näyttää. Saarelle saapuu hirmumyrsky, joka katkaisee kaiken yhteyden ulkomaailmaan eikä saarelta ole poispääsyä.

 (kuvat: googlen kuvahaku)

Vaikka elokuva kesti melkein kaksi ja puoli tuntia, niin minusta se ei tuntunut niin pitkältä. Elokuva piti otteessaan koko ajan eikä jännitystä puuttunut. Jännitys oli todellakin enemmän sellaista oman pään sisällä olevaa, ahdistavaa, kuten olin aiemmin muilta jo kuullut. Koko ajan olin varuillani, että kohta tapahtuu jotain kamalaa. En voi kirjoittaa niin paljon kuin haluaisin, jotta en spoilaisi, mutta elokuvan lopussa suuni loksahti täysin auki. En osannut odottaa sitä, en ollenkaan. Kävellessäni alas elokuvateatterin pimeitä rappusia ajattelin vain, että näin nerokasta elokuvaa en ole aikoihin nähnyt! Vielä elokuvan loputtua minulla oli kauan sellainen olo, että MITÄ tuossa nyt oikein tapahtui..Ja vaikka en mitenkään erityisemmin pidä Di Capriosta, niin on se mies kuitenkin aivan äärettömän loistava näyttelijä.Tätä voi suositella kaikille, jotka vähänkin kestävät jännitystä.




P.S. Elokuvassa oli aivan järkyttävä kohtaus, jossa oli paljon rottia. En oikeastaan ikinä laita silmiäni kiinni elokuvissa, mutta tällaisen jyrsijäkammoisen oli tuon kohtauksen aikana välillä aivan pakko. Jo se rottien vikinä sai minut vääntelehtimään tuolillani kädet suun edessä. Vieläkin puistattaa.

10 kommenttia:

  1. Hitsit kun mä haluisin nähdä ton leffan niin paljon, mutta traileri paljastaa että se on mulle liian pelottava. Ehkä pitää odottaa että se tulee dvd:lle ja pakottaa joku kattoon se mun kanssa ja siihen päälle katsella monta jaksoa muumeja :D ne kuittaa aina kaiken pahan.

    VastaaPoista
  2. Kiitos taas mielenkiintoisesta elokuva-arviosta! :) Mä en aikoinaan trailerista niin hirveästi vakuuttunut, mutta lupaavat arvostelut saavat mielenkiinnon heräämään :P.

    VastaaPoista
  3. Oon samoilla linjoilla peppiksen kanssa, eli leffa kuulostaa tosi hyvältä ja muutenkin tykkään scorsesen leffoista, MUTTA... en kehtaa mennä leffateatteriin kattomaan ku kuitenkin sätkyisin siellä ympäri penkkiä :D Ja toi rottakohtaus kuulosti tosi ällöltä, mua ällöttää kaikki tommoset jyrsijät, varsinkin jos niitä on niin paljon et ne menee sillee päällekkäin... Hyvä selitys :P

    VastaaPoista
  4. peppis: Joo tuo on hyvä suunnitelma :D Tätä ei kannata jättää väliin!

    Maria: Ole hyvä vain :) Muhun jo traileri iski heti kun ekan kerran näin.

    Ida: Tiedätkö, mä vääntelehdin ja hyppäsin välillä pelästyksestä irti tuolistani siellä leffateatterissa :D Se rottakohtaus oli aivan kamala..

    VastaaPoista
  5. Samanlaiset fiilikset oli minullakin tuosta elokuvasta. Oli oikeastaan ihana fiilis, kun leffa jätti miettimään, että mikä oikeasti oli totta ja mikä ei.

    Minusta tuo oli enemmän jännittävä kuin pelottava, joten esim minulle kauhuelokuvat kaukaa kiertävälle sopi todella hyvin. Loistava trilleri!

    VastaaPoista
  6. Paivi: Loistava todellakin! Oon hehkuttanut tätä jo lähes kaikille, jotka oon nähnyt :D

    VastaaPoista
  7. Tämä leffa, täydet pisteet. Ei voi sanoa muuta!!

    VastaaPoista
  8. Uijui, kiitos tästä arvostelusta, joka ratkas just mun ongelman: luulin nääs, ettei mikään tuore leffa kiinnosta, mut olin väärässä. Toihan kuulostaa loistavalta juonelta! Me mennään äitin kaa kattelemaan toi huomenna, kiitos tän sun jutun.:p

    VastaaPoista
  9. Bemary: Loistava on joo. Kerrohan sitten mitä piditte!:)

    VastaaPoista