perjantai 5. helmikuuta 2010

American History X



Tony Kayen ohjaama American History X kertoo rasismista nykypäivän Amerikassa. Uusnatsi Derek Vinyard (Edward Norton) joutuu vankilaan kolmeksi vuodeksi tapettuaan kaksi mustaihoista miestä, jotka yrittivät varastaa hänen autonsa.  Vankilassa Derek kuitenkin tajuaa virheensä ja muuttuu. Derekin veli Danny (Edward Furlong) on tällä välin seurannut isoveljensä jäljissä ja on alati kasvavan ja entistä organisoituneemman uusnatsiryhmittymän keskeisiä hahmoja. Muuttunut Derek yrittää pelastaa veljensä ja perheensä siltä tuholta ja väkivallalta, jonka on itse teoillaan saanut aikaan. American History X on vahva, ajatuksia herättävä elokuva eikä se todellakaan ole mitään kevyttä katseltavaa. Elokuvassa lopetus on yksi parhaimpia, mutta järkyttävimpiä, mitä olen koskaan nähnyt. Jos et ole nähnyt tätä, katso! Et tule pettymään.


" I believe in death, destruction, chaos, filth and greed"



9 kommenttia:

  1. Yksi suosikkielokuviani tämä... Veti aika hiljaiseksi, kun tän eka kertaa joskus teininä näin. Olisko ollut jopa ihan ekoja sellaisia "vakavia" draamoja, joista pidin, olin ollut siihen asti sitä mieltä, että tylsäätylsäätylsää semmoset... :P Eli jollain sellaisellakin tavalla tärkeä elokuva tämä mulle. Ja imho tää on ehkä Edward Nortonin paras rooli ikinä, vaikka hyvä jätkähän se on joka tapauksessa!

    VastaaPoista
  2. Kyseinen elokuva lukeutuu myöskin mun suosikkeihin! Hyvin, hyvin vaikuttava elokuva, mun mielestä tuo leffa pitäisi sisällyttää peruskoulun opsiin.

    VastaaPoista
  3. Maria: Oon samaa mieltä siinä, että tämä on Nortonin paras rooli.

    Salka: Niin pitäis!

    Youtubella ja/tai bloggerilla on ilmeisesti taas joku ongelma, kun ei tuo traileri näy. Mur.

    VastaaPoista
  4. En oo tätä leffaa nähny, vaikka niin monesti on pitäny se jostain hommata, ku kehuja on kuulunu sieltä täältä. Ny on kyllä viimeistään pakko kattoa, ku laitoit nuo kaks ekaa kuvaakin tohon, köh...:D

    VastaaPoista
  5. Bemary: Oulun Anttilassa oon muuten usein nähnyt tota jollain viidellä eurolla, vink vink :D Edward on lääh <3

    VastaaPoista
  6. Tämä on yksi suosikkielokuviani ja kuuluu niihin harvoihin täydellisen viiden tähden elokuviin listallani. Hiljaiseksi vetävä, hienosti toteutettu.

    VastaaPoista
  7. Lukeutuu ehdottomasti myös mun draamalemppareihin, vetää hiljaiseksi kenet tahansa. Loppu on ihan uskomattoman syvältä viilaiseva, kyynelet valuu aina ihan hallitsemattomasti.. Oon samaa mieltä Salkan kanssa, tämän leffan pitäis olla opsissa!

    VastaaPoista
  8. MothMouth: Loppu todellakin vetää hiljaiseksi ja saa kyyneleet silmiin joka ikinen kerta.

    VastaaPoista